AJANKOHTAISTA

Retki Tanhuvaaraan

Ajankohta: 27.-30.8.2024

Omavastuu matkoineen: 150,00 euroa jäseniltä ja 200 euroa ei-jäseniltä

Ilmoittautuminen: Vuokko Rämä, puh.  0440996706 tai vuokkorama@hotmail.com. Ilmoita samalla mahdolliset ruokavaliot. Viimeinen ilmoittautumispäivä  12.8.2024.

Maksu: Pohjois-Kymen Parkinson-yhdistys

Tili: FI19 5750 0120 2871 73

Viite: 25360

Maksettava 12.8.2024 mennessä.

Paikkoja on varattu 36:lle. Huoneet ovat kahden hengen huoneita. Olemme myös saaneet esittää toiveitamme ohjelmaan, joten nyt on rantasauna varattu ja ohjelma monipuolinen sisältäen niin sisä-kuin ulkoliikuntaa sekä allasjumppaa. Ja kuten monet tiedätte, Tanhuvaaran ruoka on myös hyvää!!

Lähdemme matkakeskuksesta 27.8. klo 9.30 tilausbussilla ja palaamme 30.8. noin klo 16

Oikein hyvää kesää kaikille,

Vuokko Rämä ja Hallitus

Kuva. Leif Malmström

NAISTENPIIRI ULLAT

Vuoden 2010 tammikuun alkupuolella oli Kouvolan Sanomien seurapalstalla ilmoitus, jossa luki näin: ”Pohjois-Kymen Parkinson-kerhon Parkinson tautia sairastavien naisten vertaistukitapaamiset 25.1., 15.2., 8.3., 6.4. ja 3.5.2010 klo 14-16 Riitta Naakan kotona.

Tervetuloa.

Näin Naistenpiiri Ullat perustettiin ja perustajajäsenet olivat Leena Sinkkonen, Riitta Oksanen, Päivi Suopanki, Anneli Lindroos-Kalpamaa ja Riitta Naakka. Vertaistukiryhmän nimeksi tuli Pohjois-Kymen Parkinson-kerhon puheenjohtajan nimi Ulla.

Vertaistukitapaamisten tarkoituksena on keskustella Parkinsonin taudista ja niistä ilmenemismuodoista, millä tavalla tauti kutakin sairastunutta koettelee. Ravintoasiat, lääkehoito, nielemisvaikeudet, yhdessä laulaminen, ihmissuhdeverkosto ja avun pyytäminen, elämän kohokohdat, tarpeettomuuden tunne, ystävyys, ikääntyneiden palvelut ja ikäjelppi, aivoterveys ja muistin huolto sekä liikunta.

Naiset pitävät omaa päiväkirjaa, johon kokoontumisten tärkeimmät tapahtumat tai keskustelut merkitään ja näin vuosien jälkeenkin voidaan helposti tarkastaa, mitä kulloinkin on tehty.

Asiatekstin lisäksi kauniit kiiltokuvat, valokuvat ja aforismit koristavat päiväkirjojen sivuja. Ja kesän korvalla toivotetaan kaikille omille jäsenille ja muille ystäville hyvää kesää näin: ” Kaunis, lyhyt ja hennon hento. Aika kuluu, muistot jää, ne rikastuttavat elämää.”

Paikalleen ei ole koskaan jämähdetty. On vierailtu parkisystävien kodeissa, jaettu liiton ansiomerkkejä, harjoitettu lauluopintoja, tanssittu, osallistuttu ensitietopäivään POKS:issa, lahjoitettu syntymäpäivätuottoja kerhotoiminnan tukemiseksi ja tehty vaikka mitä.

Naistenpiiri Ullilla on aina ollut vastuuhenkilöt, jotka ovat yhdessä osallistujien kanssa miettineet ohjelmat, etsineet luennoitsijat ja järjestäneet tilat, jossa on toimittu.

Vuoden 2023 alussa ilmeni, että kukaan ei ollut valmis ottamaan Naistenpiiri Ullien toiminnasta vastuuta ja siksi Ullien toiminta jätettiin tauolle ja päätettiin etsiä uusia vastuunkantajia ko. tehtävään. Maaliskuussa 2024 jotkut naiset kyselivät naistenpiirin toiminnasta ja keskustelujen tuloksena löytyi kuin löytyikin ko. ryhmälle vastuuhenkilöt: Anne Huotari, Pirjo Laakko ja Tuula Malmström, jotka hallitus valitsi ko. tehtävään.

Hallitus päätti, että Naistenpiiri Ullien toiminta jatkuu syksyllä 2024 kesäkuukausia lukuun ottamatta kerran kuukaudessa. Ohjelma laaditaan puoleksi vuodeksi kerrallaan ja ohjelma ilmoitetaan ”Taskutietoa” ohjelmalehtisessä kuten muutkin Pohjois-Kymen Parkinson-yhdistyksen tapahtumat.

Lämpimästi tervetuloa jatkamaan Ullien mielenkiintoista toimintaa

Kuntosalivuoro

Pohjois-Kymen Parkinson-yhdistys on varannut Porukkatalon kuntosaliin, 4. kerros. Kuntosalitoiminta on KESÄTAUOLLOA, jatkuu taas SYYSKUUSSA, seuraa tiedotteita.

Tervetuloa

Keilat kaatuvat.

Keilat kaatuvat sivustolla https://www.keilat.fi/ tiedotetaan Parkinson yhdistysten järjestämistä menneistä ja tulevista keila kilpailuista.

Keilaukseen voi tulla tutustumaan tiistaisin klo 14-15.30. Minulle voi ilmoittaa tulosta etukäteen mieluiten tekstiviestillä. Keilahallilta saa tarvittavat varusteet. Pohjois-Kymen Parkinson-yhdistys on maksanut Kouvolan Kaupungi Perintö-, testamentti- ja lahjoitusrahastolta saamallaan avustuksella kolmen radan maksun syyskaudesta. Keilapallon vuokra sisältyy ratamaksuun. (Arki tarjous 16€/tunti klo.13-15). Keilauksessa käytettäviä jalkineita löytyy keilahallilta kahden euron kertamaksulla.

Kuusankosken keilahalli, Koski Bowling Kuusankoski löytyy osoitteesta Uimahallintie 10, 45700 Kouvola.

Etuoven kautta kuljetaan kierreportaita alimmaiseen kerrokseen. Liikuntarajoitteisten kulkeminen onnistuu takakautta.

Pohjois-Kymen Parkinson-yhdistyksen järjestämään/tukemaan toimintaan osallistujien toivotaan jatkossa liittyvän yhdistyksen jäseneksi. Jäsenmaksu on 25€ vuosi. https://pohjoiskymenparkinsonyhdistys.parkinson.fi/

Terveisin Merja

Parkinsonpotilaille sopimattomia lääkkeitä

Parkinsonpotilaille sopimattomia lääkkeitä (liikehairio.fi)